בבסיסו לימוד תופים הוא לימוד מקצב. למקצב יש קשר עם מקצועות נלמדים בבית הספר כמו: מתמטיקה,  מדעים, ועוד... הקצב קשור לעולמנו  מאז ימי בראשית.

אדם נוצר כתוצאה מקצב האהבה של הוריו,

כאשר הוא ברחם הוא שומע סימפוניית צלילים של פעימות לב האם,

כשאדם יוצא לעולם, אמא לוחצת ונושמת בתהליך הלידה - בקצב,

לאחר שיצאנו לאוויר העולם אנו נושמים - בקצב,

לועסים את האוכל - בקצב,

הולכים – בקצב,

רצים – בקצב,

 עובדים – בקצב,

מסביבנו העולם מתנהג- בקצב,

הים נע - בקצב,

הגשם יורד - בקצב,

הציפורים מצייצות - בקצב,

השמש זורחת ושוקעת - בקצב,

הזמן שלנו בעולם הזה הוא קצוב,

כאשר אנו עוזבים אותו ימשיכו הזמן והקצב אחרינו.


הקצב עזר לנו להיוולד, מלווה את חיינו ועוזר לנו ליצור.

האדם הקדמון התנסה בכך בראשונה,

כאשר רצה אש דפק אבן לאבן- בקצב,

כך ישבו יוצרי האש בכל שבט וכל היום דפקו אבנים.

אחרי זמן מה האדם התרגל לצליל הפעימה הקצוב, נוצר סדר של פעימות, נוצרה שפה המורכבת מפעימות, נוצרה הבנת הזמן.

האדם ראה שהקצב נותן לו בסופו של דבר את האוכל לאחר שהמריץ אותו לבצע עבודה.

הוא רצה להחמיא לקצב ולהעצימו, להודות לו, לכן  כאשר האש בערה אחרי הסעודה המשיכו חברי השבט לדפוק וגם צרפו את קולם, לדפיקות, נוצר השיר לצלילי הקצב.

מכאן עד ליצירת התוף הראשון הדרך הייתה קצרה.

הקצב התגלגל לפני הגלגל.

הקצב עוזר ליצירה כמו הניצוץ הנוצר מדפיקת שתי אבנים. לכן אם נאדיר ונעצים את הקצב נגרום לזירוז היצירה .כמה שמחה אנו מרגישים עם פעימות המקצב הריקוד והשיר, האדרת הקצב והפיכתו לתרבות גורמת לשמחה ומאז ומתמיד התלוותה לציון שמחות, וזו תחילת התרבות הקצבית.

כאשר אנשים יושבים יחד ומנגנים בקצב הם מתאחדים למען מטרה- המטרה היא הרמוניה, כך נוצר השבט כאשר החגיגות לציון דבר זה או אחר מלוות הלמות תופים שירה וריקודים,

לכל מצב- שירים ריקודים ושירים שונים,  לידת תינוק, חניכת נוער, חתונות, מלחמות, ציד, עבודה, ימי הולדת הכתרת מנהיג,

אחר כך , דברים עצומים יותר כמו- מלחמה בכוחות האופל, תקשור עם מלאכים וכוח עליון, לכך שמשו מקצבים אחרים, כל מקצב ייחודי ומשמש למטרתו ממש כמו תדרים חשמליים וקודים  במחשב.

המקצב האפריקאי הוא למעשה  דקדוק להלכה. תרגולו מאפשר לילד להבין איך מחוללים קצב, בראש כל מקצב יש סימן המהווה " שם תיפופי למקצב" ,


כל מקצב בנוי בתים המהווים צורות ליווי שונות של אותו ניגון, הבתים נבדלים זה מזה בעזרת הסימן , 

המקצב בנוי משלושה חלקים המנוגנים באופן שונה , הבאס הליווי והסולו, המרקם והאיזון בין השלושה יוצר את המקצב המושלם ההרמוני ש"נשמע טוב ", וכאן השלמות היא הדיוק בהתגלמותו , הדיוק הוא התאום המושלם,   הבהירות המוחלטת באותה שלמות קצב מושגת בקלות ואיני מכירה מקום אחר בו השלמות ברורה כל כך. לכן אם נקיש מכך לגבי נושאים כמו מתמטיקה או מחשבים נראה כי התיפוף נותן לילד עוד פרמטר של דיוק, אם ינוגן הסימן כפי שצריך כמו אם נקליד כתובת נכונה באינטרנט נוכל להגיע לאתר – למקצב , לגלוש בו, ללמוד אותו להנאתנו.

כאשר מספר צורות ליווי "מתלבשות " בהתאמה על אותו באס ליין מתקיים המשפט הידוע - כאשר א' שווה לג' וגם ב' שווה לג' סימן שגם א' ו-ב' שווים , כמה קל להבין רעיון דגול זה על ידי התיפוף. רוב הוכחות  הגיאומטריה עושות בו שימוש. 

ומהו הסולו ? בפירוש  הצבת  משתנים (פרמטרים)  באותה משוואה. אנו לוקחים חלק מהמקצב , " שמים בצד" ומחליפים בביטוי אחר השווה בדיוק בתזמון ומקום למה ששמנו בצד.

נושא חשוב נוסף הוא התמיכה שהילדים לומדים לתת איש לחברו,  לתיפוף נדרשת עבודת צוות מדויקת , כמו הלב המורכב מאין סוף חלקים שכל אחד מהם עושה עבודה אחרת וביחד יוצרים פעימות,

השיעור תורם לילד בטחון עצמי גאווה חיבור ואיחוד. נותן לתלמיד סיבה ורצון למנהיגות והצטיינות. 

שיעורי תיפוף לילדים בבית בנגורה בפרדס חנה כרכור מלמדים את הילדים את יסודות המוסיקה, להתחבר אחד לשני. לתמוך אחד בשני, וכאמור משפרים את האינטליגנציה המוטורית והמוסיקלית. ומפתחים הבנה במתמטיקה.

תגובות למאמר יתקבלו בשמחה.


סדנאות בנגורה לילדים 

קבוצת בנגורה מביאה בפני הילדים את החוויה הקצבית בצורה מתואמת לכל גיל וכן לילדי חינוך מיוחד או בעלי פיגור נגיש סדנא טיפולית מיוחדת. הסדנא תתחיל בסיפור אפריקאי אינטראקטיבי ותמשיך לחגיגה כאשר כל ילד מקבל תוף ולומד מקצבים שירים , וריקודים ומשחקים לקצב התופים. מתאים למסיבות וימי הולדת, וכן כסדנא קבועה בבית הספר או הגן.

רחל בנגורה מדריכת החוגים לילדים  לתיפוף וריקוד אפריקאי,

04-6373966

054-5715489